این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد قرارگاه تعالی زن و خانواده در سال جدید با جدیت پیگیری می‌شود در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری
سرخط خبرها
نقد متفاوت کتب سه گانه زهرا اسعد بلنددوست با دختران دهه هشتادی در مشهد برگزار شد

نقد متفاوت کتب سه گانه زهرا اسعد بلنددوست با دختران دهه هشتادی در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۹۳۴۲۷
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
  • ۲
جلسه نقد و بررسی متفاوت سه گانه زهرا اسعد بلنددوست، نویسنده جوان دهه شصتی با دهه هشتادی‌ها برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه جلسه نقد و بررسی کتب سه گانه «چایت را من شیرین می‌کنم»، «باروت خیس» و «مثل بیروت بود» به قلم زهرا اسعد بلنددوست در کتابفروشی پردیس سینمایی مهر کوهسنگی با حضور تعدادی از دانش آموزان دختر دهه هشتادی برگزار شد که فضای متفاوتی را رقم زد.

نقد متفاوت سه گانه زهرا اسعد بلنددوست با دختران دهه هشتادی در مشهد برگزار شد

یکی از مواردی که باعث شد این جلسه نقد و بررسی متفاوت باشد دقت به نکاتی که مورد توجه مخاطب دهه هشتادی هاست و از نظر آن‌ها نویسنده در آن‌ها اغراق کرده است بود.

تعدادی از نوجوانان معتقد بودند که صحنه سازی‌های عاشقانه یا رویاپردازی‌های صورت گرفته در «چایت را من شیرین می‌کنم» از جنس رویاپردازی برای نوجوانان دهه شصتی هاست، به این صورت که شخصیت اصلی داستان تعاملش با آدم‌های اطرافش اغراق آمیز است و بیش از اندازه از دنیای واقعی دختر امروزی دور است و مخاطب را درگیر مسائلی می‌کند که او را خیالاتی بار می‌آورد و بعد در ارتباطات واقعی اش دچار سو تفاهم می‌شود.

زهرا اسعد بلند دوست در مقابل این نکات گفت: اگرچه خداوند آدمی را به گونه‌ای خلق کرده است که ذاتا دوست دارد سراغ فانتزی سازی برای خود و زندگی اش برود، اما یکی از دیدگاه‌هایی که من در کتاب داشتم اتفاقا خلاف این نکات است، چرا که من تلاش کردم روایتی از یک دختر امروزی که در ذهنش شخصیت پردازی می‌کند را روایت کنم. او مثل همه دختران دیگر است و از قهرمان سازی‌های بیش از اندازه دوری کردم.

نقد متفاوت سه گانه زهرا اسعد بلنددوست با دختران دهه هشتادی در مشهد برگزار شد

اسعد بلنددوست در خصوص خط اصلی‌ای که در سه گانه اش به کار گرفته اظهار کرد: من به دنبال مستندنگاری نبودم تا مخاطب داستان من را در یک جلد بخواند و بعد آن را کنار بگذارد.

من در آثارم با قشری مواجهم که در هر تیپ و لباسی ممکن است زندگی کند و بخواهد باز هم آثار من را بخواند. مثلا وقتی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردم دیدم نوجوانی که پرسینگ دارد یا دختری که موهایش را هفت رنگ کرده است به من می‌گوید با خواندن کتابم حالش خوب می‌شود و این برای یک نویسنده بسیار ارزشمند است که ببیند مخاطب خاکستری یا آنکه در ظاهر با من متفاوت است هم علاقمند اثرم شده است.

این نویسنده جوان در خصوص داستان نویسی برای افرادی که علاقمند به نوشتن هستند گفت: نویسندگی دغدغه می‌خواهد. اگر به دنبال نگارش یک اثر خوب و با کیفیت هستید باید این را در وجودتان کشف کنید و ببینید آیا آن را دوست دارید یا خیر و بعد آن را به صورت یک حرفه دنبال کنید. نویسندگی کار آسانی نیست و سختی دارد، اما اگر به آن علاقه داشته باشید سختی هایش را باید بپذیرید.

وی اظهار کرد: من به دلیل فضایی که در زندگی خانوادگی داشتم علاقه‌ای به خواندن رمان‌های زرد و ممنوعه نداشتم و بیشتر اخبار و مطالب سیاسی را دنبال می‌کردم یا کتاب‌های قوی در حوزه نویسندگی را دنبال می‌کردم مانند چندگانه هری پاتر و نقد‌های پیرامون آن را مطالعه می‌کردم.

نقد متفاوت سه گانه زهرا اسعد بلنددوست با دختران دهه هشتادی در مشهد برگزار شد

معرفی کوتاهی از سه گانه زهرا اسعد بلند دوست

زهرا اسعد بلنددوست، متولد اسفند ۱۳۶۸ در شهر قم است. او لیسانس الهیات دارد و اصالتاً اهل شهر رشت است.

رمان «چایت را من شیرین می‌کنم» اولین رمان زهرا اسعد بلنددوست است که در قالب داستانی جذاب سال ۱۳۹۶ نوشته شده است و زندگی دختری ایرانی به نام سارا را روایت می‌کند که از کودکی به همراه خانواده‌اش در آلمان زندگی می‌کند و حول محور داعش موضوعات داستان می‌چرخد.

کتاب «مثل بیروت بود» کتاب دوم اسعد است که بخش دیگری از زندگی سارا را به تصویر می‌کشد. او در این کتاب همسر یکی از شهدای مدافع حرم و راوی داستان، دوست جدیدش زهراست.

غربت و انزوا و همچنین این واقعیت که دیگران او را درک نمی‌کنند، زندگی سارا را ویران کرده است. او زیر بار این همه سختی تحملش را از دست می‌دهد و به همسر شهیدش ملحق می‌شود و کتاب دوم به شخصیت زهرا و برادرش دانیال که عضو سپاه پاسداران است و به طرز مرموزی ناپدید شده است می‌پردازد.

کتاب «باروت خیس» سه گانه زهرا اسعد بلند دوست را تکمیل می‌کند و این بار داستانی جذاب از یک خبرنگار غیر معمولی را روایت می‌کند که برای رسیدن به هدفی بزرگ، همه جا را زیر و رو می‌کند و به روابط کشور‌های ایران و عراق با اسرائیل می‌پردازد. «باروت خیس» یک روایت مهیج و امنیتی است از حاج قاسمی که نمی‌شناسیم.

در واقع این سه گانه درونمایه سیاسی اجتماعی دارد و هدفش شناسایی و معرفی زندگی شهدای امنیت و مقاومت و مدافع حرم است که در قالب داستانی و با نگاهی واقع گرایانه بیان شده است. تمامی این کتاب‌ها نشر کتابستان معرفت است که طی ۶ سال از زمان طراحی ایده تا چاپ طول کشیده است.

 

بخش‌هایی از کتاب «باروت خیس» که آخرین سه گانه زهرا اسعد بلنددوست است و در پشت جلد آن نوشته شده را بخوانید؛

«یک خبرنگار غیرمعمولی، برای رسیدن به هدفی بزرگ، همه جا را زیر و رو می‌کند. سینه اش انبار باروت است، اما جز برای سرکوب احساس تربیت نشده، حالا او تمام آسیای غربی را جستجو کرده تا در عراق به مقصودش برسد.

دختری که اموزش‌هایی طاقت فرسا را در دژ‌های نامقدس سرزمین مقدس گذرانده تا بده به اسلحه‌هایی شود برای شکار فرمانده. فادیه فقط چند بند انگشت تا نشستن مدال افتخار عبری بر سینه اش فاصله دارد، اما ناگهان...»

گفتنی است جلسه نقد و بررسی کتب سه گانه «چایت را من شیرین می‌کنم»، «باروت خیس» و «مثل بیروت بود» به قلم زهرا اسعد بلنددوست در کتابفروشی پردیس سینمایی مهر کوهسنگی از سوی حوزه هنری خراسان و مشارکت دفتر روایت هور و فروشگاه کتاب سوره مهر کوهسنگی برگزار شد.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیده
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
0
???????واقعی ان کتابا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
0
0
آیا فصل دیگری هم دارد ؟